1 Oktober 2009

Har börjat läsa om Genus, etnecitet och sånt shit nu. Egentligen ska vi inte börja med det för ens nästa vecka, men jag var så nyfiken för det känns som ett ganska intressant ämne så jag började idag (a)

Det jag har läst handlar om att kvinnor och tjejer är utsatta fäör olika förtryck inom olika kulturella grupper. Det är ju inte så konstigt med tanke på hur dom lever sina liv och hur deras religion är. Men det jag stör mig på är att dom ska få en jävla massa fördelar när dom kommer till Sverige. Dom ska få ha sina jävla sjalar runt huvet och sina heltäckande jävla lakan med bara springa för ögonen utan att det är något konstogt med det. Det är något som vi svenskar måste acceptera att dom ska få ha för det ingår i deras kultur. MEN HALLÅ, tar man inte seden dit man kommer eller?!
När vi åker åker utomlands följer ju vi deras jävla seder och skit som dom har så varför ska inte dom följa våra.. När jag och Marcus var i Turkiet i sommras blev jagf tvingad att ha på mig nån jävla sjal runt huvet och nån ful kjol bara för att jag skulle gå in i mosken, men behövde Marcus och dom andra killarna det eller? Nej, för killar anses vara den bättre normen som vi tjejer ska se upp till.

Usch vad frustrerad jag blir på det där, jag har alltid tyckt att det är konstigt att dom där tjejerna ska få ha sina saker på huvet men vi får inte ens ha keps i skolan. När det var prat om självförsvar vara det bara dom som fick gå på den kursen och inte vi svenska tjejer för dom ansågs vara mer utsatta än oss. När det var "skolmasaker" på min skolan och vi satt in låsta fler timmr fick dom sitta i ett eget klassrum, man samlade liksom ihop dom och tog dom till ett eget klassrum tills polisen gett klartecken att man fick lämna byggnaderna för att det inte fanns nån beväpnad människa på skolan som skulle spränga den i luften...
Vad är det som säger egentligen att dom är mer utsatta för våld i samhället än vi svenskar? Det som sker i deras kultur kan ju faktiskt ske i den svenska också, men det uppmärksammas inte på samma sätt. Jag som trodde att vi strävade efter ett lika samhälle där alla skulle ha lika rättigheter. Även om det gäller att kvinnor ska ha lika rättigehetr som män så ska det också gälla att svenska kvinnor ska ha samma rättigheter som utländska när det gäller till exempel självförsvar i skolan, att dom inte ska bära slöja osv.. Men det är ju bara mina åsikter om allt.. Det jag ville komma fram till i alla fall är att jag tycker att man tar seden dit man kommer och lämnar det som har med ens egna kultur att göra hemma i sitt egna land. Man lär sig att prata svenska och man utgår ifrån den svenska kulturen så är det bara.. Man ska vara tacksam att man ens får komma till ett annat land när det är så dåligt i ens egna!

H.

Kommentarer
Postat av: Helena

Måste bara säga att jag har inget emot människor från andra länder, men jag tycker att alla borde ta seden dit man kommer och verkligen försöka att leva som vi svenskar gör. Om inte det går, åtminstonde lära sig språket, mer än så kanske man inte ska begära nu när jag tänker efter..

2009-10-01 @ 11:57:16
URL: http://helenamariaandersson.blogg.se/
Postat av: Madeleine

jag håller med totalt! skit bra skrivet!

2009-10-01 @ 20:03:00
URL: http://crazylifeofmadeleine.blogspot.se
Postat av: Helena

Tack, kände verkligen att kag behövde få ut mig det =) Det får bära eller brista om vad andra människor tycker helt enkelt =)

2009-10-01 @ 20:58:02
URL: http://helenamariaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0