17 September

Har precis läst om professionalisering. Att läraryrket inte anses vara professionelt bara för att det inte uppfyller kraven för ett professionelt yrke. Kraven är:
Systematisk teori - Yrket utövas med utgångspunkt från en gemnsam kunskapsbas. Med hjälpt av teorier och förklaringsmodeller kan man hjälpa varandra eller enskillt lösa problem och åtgärder.
Auktoritet - Man måste vara legitimerad för att utöva yrket.
Yrkesmässig autonomi - Profiessionella utövare av ett yrke har rätt och skyldighet att själva bestämma vilka arbetsredskap och arbestmetoder de ska använda.
Egenkontrollerad yrkesetik - Yrkesgrupperna har utformat etiska riktilinjer, principer elelr regler för hur yrket skall utövas.
(Colnerud & Granström, Respekt för läraryrket, sid. 15-16)

Vist läraryrket uppfyller inte dom här kraven för att vara ett professionellt yrke. För det första så är det staten som har reglerat lärarens verksamhet. Man kan inte som lärare helt och hållet själv bestämma hur man vill att saker och ting ska vara, man måste följa skollagen, läroplaner, timplaner osv.
Dessutom så har lärare varit väldigt issolerade, man har haft sitt egna klassrum och utövat sina egna lektioner och fått utveckla sig själv på egen hand. Men jag anser att det nu håller på att försvinna då fler och fler börjar jobba i arbetslag och man går ihop flera lärare och jobbar tema mässigt.
Det största som gör att lärare inte är professionella (eller vad man ska säga) är att lärare inte är legitimerade. Om en lärare skulle vara legitemerad så skulle det vara oerhört svårt för arbetsgivaren att skaffa vikarier om en lärare skulle bli sjuk.

Det här är bara en liten del som visar varför lärarayrket inte kan kallas professionellt, men jag vill ändå säga att jag tycker på ett sätt att det är det.
Precis som läkare är väldigt viktiga för samhället (profesionellt yrke) så är lärare lika vikitiga. Ett känt citat från Kte Douglas Wiggins är "Ju fler kindergardens dess färre fängelser" Det skulle man kunna tolka som att Inga lärare så skulle samhället rasa ihop. Det är ju i skolan om barnen fostras till att bli demokratiska, det är där dom får sin kunskap om otroligt mycket saker som man måste veta för att överleva. Därför anser jag att läraryrket är prefessionellt även om det inte uppnår några av kraven för att vara det.


Det här kanske inte är så jättekul för folk att läsa, men anledningen till att jag skrev det här är att jag vill visa folk att lärare är viktiga för samhället. Att det inte bara är ett yrke som man skan skämta om precis som man skämtar om Norrmännen. Det är ett av dom viktigaste yrken vi har i samhället och jolt ag är stolt över att få bli del av det. Även om jag bara kommer bli förskollärare (som många anser inte är så viktigt "sandlådepedagogik med hink och spade") så kommer jag i alla fall att göra något för samhället och jag kommer vara någon som folk ser upp till. Jag kommer inte vara den där som sitter i kassan resten av mitt liv, jag kommer inte vara den där som vänder hamburagre och stunker stekflott, jag kommer bli någon som betyder något!

H.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0